Cele:
Pomoce:
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Przebieg zajęć:
W widocznym miejscu w klasie rozmieść trzy arkusze papieru. Na pierwszym arkuszu schematycznie narysuj sylwetkę postaci, która myśli o sobie, że ma tylko zalety. Następnie w podobny sposób narysuj postać osoby, która wyobraża sobie, że ma same wady. Poproś uczniów, aby podpowiedzieli, jakie przekonania o sobie i innych ludziach mogą mieć narysowane postaci i w jaki sposób radzą sobie w trudnych sytuacjach (wyzwania, niepowodzenia). Zapisz pomysły uczniów na odpowiednich arkuszach. Na trzecim arkuszu narysuj postać osoby, która zna swoje mocne i słabe strony. Poproś uczniów, aby i tym razem podpowiedzieli, jakie – ich zdaniem – może mieć przekonania taka osoba o sobie i innych ludziach, i jak może radzić sobie w trudnych sytuacjach*. Pytania pomocnicze:
*Uwaga. Zarówno ktoś, kto myśli o sobie tylko w superlatywach, jak i ktoś, kto jest nadmiernie krytyczny wobec siebie, ma nieadekwatny obraz siebie. Wpływa to na to, czy podejmuje się różnych wyzwań i jak radzi sobie z niepowodzeniami. Osoba myśląca o sobie tylko w kategoriach zalet może mieć skłonność do przypisywania powodów swoich niepowodzeń innym. Natomiast osoba myśląca o sobie nadmiernie krytycznie, może mieć skłonność do obarczania tym tylko siebie. Ponadto, to w jaki sposób myślimy o sobie, wpływa na stosunek do innych ludzi. Przekłada się bowiem na to, że innych traktujemy jako gorszych lub lepszych od siebie.
W podsumowaniu ćwiczenia wyjaśnij, że poczucie wartości i samoakceptacja rodzą się ze świadomości swoich mocnych i słabych stron.
**Uwaga: przykłady
złośliwość – w pewnych sytuacjach, np. kiedy ktoś nam robi przykrość, może pomóc się obronić i postawić granice;
upartość – bycie upartym pomaga w realizowaniu swoich celów i w przezwyciężaniu przeszkód;
szczerość – zbytnia szczerość w różnych sytuacjach może ranić uczucia innych osób;
pracowitość – może prowadzić do przepracowywania się i brania na swoje barki zbyt wielu obowiązków.
W ramach omówienia ćwiczenia porozmawiaj z uczniami o tym, co myślą o tym, że na znaczenie tego, co jest wadą czy zaletą może wpływać kontekst sytuacyjny.
Zapoznaj uczniów z historią zespołu X. Chcąc ułatwić im pracę na każdej ławce połóż kserokopię opisu sytuacji. Poza tym odczytaj ją na głos.
Opis sytuacji:
Szkolny zespół piłki ręcznej X będzie rywalizował z innymi drużynami na szczeblu wojewódzkim. Zespołowi zależy na uzyskaniu jak najlepszego wyniku. Do tej pory kolejne zespoły ogrywali bez większego problemu. Będą jednak grali z faworytem zawodów. To zespół, który ma już bardzo duże doświadczenie i wiele wygranych na swoim koncie. Do tego będą oni gospodarzami spotkania. Dla szkolnego zespołu X to pierwsze tak poważne zawody. Pamiętając o tym, jak im do tej pory dobrze szło, liczą na miejsce na podium. Dzień przed zawodami bramkarz się rozchorował i trener podjął decyzję, że zastąpi go rezerwowy. Wprowadziło to nerwową atmosferę do zespołu, bo gracze bardzo liczyli na jego obecność. To najlepszy ich bramkarz. W pierwszej połowie spotkania zremisowali. W drugiej połowie niestety przeciwnicy okazali się bardziej wytrzymali. Kiedy zaczynali zdobywać nad nimi przewagę, zawodnicy zespołu X zaczęli tracić piłkę, a w konsekwencji – tracić ducha walki. Ostatecznie przegrali. To nie oni będą grać w finale i nie staną na podium. Schodzą z boiska podłamani i rozczarowani. |
*** Uwaga: Zespół X miał wpływ na to, ile czasu i energii włożył w przygotowania i jaką reprezentował formę oraz jakie miał nastawienie do meczu. Okazało się, że nie wziął pod uwagę siły przeciwnika. Sportowcy nie mieli jednak wpływu na wypadek losowy – chorobę bramkarza, ale także na to, że przeciwnicy mieli większe doświadczenie i lepszą kondycję. Zawodnicy zdobyli z całą pewnością ważne doświadczenie. Sukcesem było to, że awansowali do zawodów na szczeblu wojewódzkim.
W podsumowaniu dyskusji podkreśl, że każde swoje niepowodzenie warto analizować w ten sposób, biorąc pod uwagę to, na co mieliśmy wpływ, a na co nie. Czasami bowiem z jednej strony możemy mieć skłonność do przypisywania wszystkiego sobie, co pogłębia smutek i złość na siebie. Innym razem – możemy w ogóle swój wpływ pomijać i np. obwiniać za swoje niepowodzenia innych, co z kolei pogłębia złość na innych i poczucie niesprawiedliwości. Natomiast dzięki temu, że potrafimy dostrzec oba rodzaje czynników, możemy wyciągać wnioski na przyszłość, lepiej radzić sobie z towarzyszącymi temu emocjami, rozwijać swoje umiejętności i przybliżać do realizacji swoich celów.
Podczas omówienia ćwiczenia zwróć uwagę na to, w jaki sposób uczniowie odnoszą się do zagadnienia posiadania/nieposiadania wpływu. Pytania pomocnicze:
W podsumowaniu omówienia ćwiczenia podkreśl, że niepowodzenia są naturalną częścią rozwoju i najważniejsze jest, aby wyciągać z nich wnioski na przyszłość.
****Uwaga:
Co pomaga: pozytywne komentarze od innych osób, sukcesy, dobre relacje z ludźmi, poczucie bycia akceptowanym przez innych, wyciąganie konstruktywnych wniosków z niepowodzeń, oczekiwania możliwe do zrealizowania.
Co przeszkadza: negatywne komentarze od innych osób, doświadczanie porażek i skupianie się na przeżywanych wówczas emocjach i krytykowaniu siebie lub innych bez wyciągania wniosków, odrzucenie przez innych, zbyt wysokie oczekiwania wobec siebie.
Podczas omówienia ćwiczenia warto zwrócić uwagę na wrażenia i ewentualnie na wątpliwości nasuwające się uczniom. Pytania pomocnicze:
W podsumowaniu ćwiczenia podkreśl, że jeśli jesteśmy pod wpływem emocji, często nie myślimy o tym, jak może czuć się druga osoba z powodu tego, co do niej mówimy. Tymczasem warto wziąć to pod uwagę, bo my również mamy wpływ na to, czy ktoś w naszym otoczeniu czuje się akceptowany, czy nie. Jeżeli chcemy powiedzieć drugiej osobie coś przykrego, warto odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: 1) jak sam/sama bym się czuł/a słysząc to o sobie, 2) czy formułowana informacja odnosi się do zachowania i sytuacji, a nie całej osoby?
Autorka jest psychologiem, nauczycielką języka polskiego.