Miesięcznik REMEDIUM wydawany jest przez Fundację ETOH (Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych). Pismo współfinansują: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ministerstwo Zdrowia, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Pismo jest dofinansowane ze środków m.st. Warszawy w ramach zadania pn. „Promowanie działalności z zakresu profilaktyki, terapii i rehabilitacji w specjalistycznych czasopismach i innych mediach”.
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest specjalistyczną agendą rządową łączącą profesjonalną działalność usługową (szkolenia, ekspertyzy, konsultacje, opracowywanie nowych technologii oddziaływań, publikacje itp.) z zadaniami administracyjno-koordynacyjnymi (prace legislacyjne, nadzór nad lecznictwem odwykowym, interwencje, opracowywanie standardów usług, zlecanie i finansowanie zadań, prowadzenie baz danych). Agencja jest państwową jednostką budżetową. Środki finansowe na zadania realizowane przez nią znajdują się w strukturze budżetu Ministra Zdrowia. Większość działań prowadzonych lub koordynowanych przez Agencję, finansowana jest w formie dotacji dla organizacji pozarządowych lub zakupu usług specjalistycznych.
Cele Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Głównym celem działania Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest inicjowanie i doskonalenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w Polsce oraz pomoc i współdziałanie z organizacjami pozarządowymi i administracją samorządową, ustawowo zobowiązaną do realizowania programów profilaktycznych i naprawczych w społecznościach lokalnych.
Zadania Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Przygotowywanie projektu Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz projektu podziału środków na jego realizację.
- Opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych oraz planów działań w zakresie polityki dotyczącej alkoholu i problemów alkoholowych.
- Prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowywanie ekspertyz oraz opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Udzielanie merytorycznej pomocy samorządom, instytucjom, stowarzyszeniom i osobom fizycznym realizującym zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz zlecanie i finansowanie realizacji tych zadań.
- Współpraca z organami samorządu województw i pełnomocnikami samorządów terenowych ds. rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Koordynacja i inicjowanie działań zwiększających skuteczność i dostępność lecznictwa odwykowego. Zlecanie i finansowanie zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
- Współpraca z organizacjami i instytucjami międzynarodowymi prowadzącymi działalność w zakresie profilaktyki problemów alkoholowych.
- Agencja służy pomocą, wiedzą i doświadczeniem ludziom, instytucjom i organizacjom pozarządowym zajmującym się problematyką alkoholową.
Programy profilaktyczne i naprawcze realizowane przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Program I: Zwiększanie dostępności i skuteczności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i członków ich rodzin
Program II: Wdrażanie do systemu ochrony zdrowia metod wczesnej diagnozy i interwencji wobec pacjentów nadużywających alkoholu
Program III: Rozwijanie profilaktyki szkolnej, rodzinnej i środowiskowej w zakresie problemów alkoholowych
Program IV: Doskonalenie metod pomocy psychospołecznej dla dzieci alkoholików
Program V: Rozwijanie form i metod przeciwdziałania przemocy w rodzinach alkoholowych
Program VI: Rozwijanie programów przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa związanym z nietrzeźwością w miejscach publicznych
Program VII: Prowadzenie edukacji publicznej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych
Program VIII: Wspieranie realizacji Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na szczeblu wojewódzkim i centralnym
Program IX: Inicjowanie i koordynacja badań naukowych, ekspertyz oraz monitorowanie problemów alkoholowych i realizacji zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Program X: Wspieranie rozwoju lokalnych systemów rozwiązywania problemów alkoholowych
Program XI: Inne (interwencje, legislacja, współpraca zagraniczna)
Kontakt: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Al. Jerozolimskie 155, 02- 326 Warszawa
tel.: (+48 22) 250 63 25
tel.: (+48 22) 250 63 60
Fundacja ETOH – Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych
Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych ETOH powstała w grudniu 1991 roku. Jej celem statutowym jest:
- prowadzenie i wspieranie działań, programów oraz placówek służących profilaktyce i rozwiązywaniu problemów alkoholowych oraz
- gromadzenie środków i zasobów materialnych w celu utrzymywania i wspierania tych działań, programów i placówek
Fundacja prowadzi ogólnopolską działalność szkoleniową w różnym zakresie dla różnych grup zawodowych. Szkolenia obejmują zagadnienia profilaktyki w szkole, pracy z dziećmi z rodzin alkoholowych, agresji i przemocy w środowisku szkolnym i rówieśniczym, rozwiązywania problemów alkoholowych w społecznościach lokalnych.
W 2000 r. powołana została niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli – Centrum Edukacyjne Profilaktyki Problemowej Fundacji ETOH, która został wpisana do rejestru Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Odbiorcami programów szkoleniowych prowadzonych przez Centrum w głównej mierze są nauczyciele, pedagodzy, pracownicy świetlic socjoterapeutycznych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, pracownicy samorządowi, członkowie gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi, lekarze. Wiele z przedsięwzięć szkoleniowo-edukacyjnych współorganizowanych i współrealizowanych jest przez Fundację z jednostkami samorządu terytorialnego różnego szczebla oraz administracją państwową.
W 1994 roku w ramach Fundacji ETOH powstał Ośrodek Profilaktyki i Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży „Pępek”. Ośrodek mieści się przy ul. ul. Hożej 41 (domofon 200) w Warszawie. Głównym zadaniem „Pępka” jest pomoc psychologiczna dzieciom.
Fundacja jest wydawcą miesięcznika Świat Problemów i wydawcą miesięcznika Remedium.
Świat Problemów dostarcza podstawowej wiedzy we wszystkich specjalnościach związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych (nowoczesne metody psychoterapii, profilaktyka, praca socjalna, specyfika realizowania programów w gminach).
Remedium poświęcone jest profilaktyce uzależnień i innych zachowań problemowych. Pismo prezentuje na swoich łamach zagadnienia związane z profilaktyką problemową prowadzoną w środowisku dzieci i młodzieży.
Fundacja wydaje także publikacje książkowe i zajmuje się dystrybucją wydawnictw poruszających tematykę uzależnienia i współuzależnienia od alkoholu w różnych aspektach oraz problemów psychologicznych z nimi związanych.
Kontakt: ul. Mszczonowska 6, 01-254 Warszawa
tel. 22 836-80-80
fax 22 836-80-81
e-mail: etoh@etoh.edu.pl, http://www.etoh.edu.pl
Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy
Do zakresu działania Biura Pomocy i Projektów Społecznych należy w szczególności:
- realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej i profilaktyki wynikających z przepisów prawa;
- opracowywanie analiz, sprawozdań, bilansów, prognoz i innych materiałów dotyczących zadań Biura;
- ocena stanu, zasobów, efektywności pomocy społecznej i skuteczności profilaktyki na terenie m.st. Warszawy;
- wypracowanie standardów usług z zakresu pomocy społecznej i profilaktyki;
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, wdrażaniem i funkcjonowaniem gminnego systemu wspierania rodziny, pomocy osobom niepełnosprawnym i starszym, bezdomnym i uzależnionym oraz systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
- opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie ogólnomiejskich projektów i programów, wynikających ze Społecznej Strategii Warszawy – Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2009-2020, w zakresie pomocy społecznej i profilaktyki;
- wspieranie biur i jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy oraz osób prawnych m.st. Warszawy w opracowywaniu i wdrażaniu projektów z zakresu polityki społecznej finansowanych ze środków funduszy europejskich;
- prowadzenie ewidencji projektów społecznych realizowanych przez biura, jednostki organizacyjne m.st. Warszawy oraz osoby prawne m.st. Warszawy, które korzystają z finansowania w ramach określonych środków funduszy europejskich;
- prowadzenie spraw z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie zadań Biura;
- zapewnienie szkolenia i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej;
- (uchylony);
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez m.st. Warszawę pomocy osobom przybyłym do Polski na podstawie wizy repatriacyjnej;
- nadzór i koordynacja działań wykonywanych przez dzielnice, ośrodki pomocy społecznej i Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie, związanych z zakresem ich działalności;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją ustalonych zasad gospodarowania nieruchomościami będącymi we władaniu jednostek organizacyjnych pomocy społecznej o znaczeniu ponaddzielnicowym, w zakresie zawierania umów najmu, dzierżawy i użyczenia na okres do trzech lat;
- z zakresu spraw kadrowych dyrektorów jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy, o których mowa w ust. 2, prowadzenie spraw dotyczących:
- udzielania urlopów wypoczynkowych, szkoleniowych, okolicznościowych i bezpłatnych do jednego miesiąca oraz wyrażania zgody na wyjazdy służbowe,
- składania i opiniowania wniosków dotyczących przyznawania premii i nagród,
- prowadzenie konkursów na stanowiska kierownicze w tych jednostkach – z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do kompetencji dzielnic;
- wstępne angażowanie w systemie informatycznym SAP umów, zamówień i zaliczek oraz wstępne wprowadzanie do systemu wniosków o płatność w zakresie zadań realizowanych w ramach planu wydatków Biura;
- prowadzenie spraw dotyczących podziału dotacji celowych otrzymanych w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz podziału dofinansowania do zadań własnych m.st. Warszawy na zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej dla dzielnic i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej m.st. Warszawy;
- monitorowanie i nadzorowanie prawidłowości przyznawania i rozliczania dotacji na realizację zadań publicznych zleconych przez m.st. Warszawa;
- koordynacja spraw związanych z wykonywaniem przez dzielnice m.st. Warszawy zadań z zakresu realizacji świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych;
- wyznaczanie miejsc wykonywania nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne, prowadzenie bazy podmiotów, w których ta praca może być wykonywana, współpraca z sądami powszechnymi, a także monitoring i sprawozdawczość w zakresie wykonywania tego zadania;
- prowadzenie spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem w m.st. Warszawie, żłobków, klubów dziecięcych oraz dziennych opiekunów, w tym prowadzenie ich rejestru;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zadań m.st. Warszawy z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- realizowanie zadań beneficjenta funduszy europejskich dla wybranych projektów społecznych realizowanych w Urzędzie;
- prowadzenie działań informacyjnych w Urzędzie, w zakresie pozyskiwania środków z funduszy europejskich i zarządzania projektowego w zakresie społecznym;
- koordynowanie działalności ośrodków pomocy społecznej i dzielnic w zakresie realizacji spraw społecznych.
Dane kontaktowe
- Niecała 2
00-098 Warszawa
Telefon: 22 443-14-40
e-mail: sekretariat-bps@um.warszawa.pl
www.um.warszawa.pl/politykaspoleczna
Ministerstwo Zdrowia
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa
Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
ul. Dereniowa 52/54
02-776 Warszawa