Umiejętność autoprezentacji, czyli prezentowania siebie przed innymi – jej świadomość oraz wiedza jak ją kształtować – jest przydatna w sytuacjach formalnych oraz nieformalnych. Młodzież, która potrafi efektywnie kreować swój wizerunek, współcześnie ma dużo większe szanse na sukces nie tylko zawodowy, ale i społeczny. Przedstawiam w niniejszym artykule autorski warsztat na temat autoprezentacji, z powodzeniem realizowany kilkakrotnie wśród młodzieży klas licealnych. Przekazuję go wychowawcom, którzy często w bezpośrednich kontaktach skarżyli się na brak czasu na tworzenie scenariuszy warsztatowych.
Rozpoczęcie warsztatu
Dzień dobry! Nazywam się… i witam na warsztacie o tematyce „Autoprezentacja”.
Pytanie 1: Co rozumiecie przez słowo autoprezentacja? Z czym Wam się kojarzy? (odpowiedzi można zapisywać na tablicy). Po omówieniu odpowiedzi podajemy jedną z częściej prezentowanych w literaturze definicję autoprezentacji.
„Autoprezentacja – celowe działanie zmierzające do wytworzenia w otoczeniu społecznym (audytorium) pożądanego przez jednostkę wizerunku własnej osoby”.
Pytanie 2: Po co kreujemy swój określony wizerunek wobec innych? Czy i dlaczego ważne jest dla nas, jak wypadamy w oczach innych (dyskusja)?
Podsumowanie dyskusji.
Motywy podejmowania zachowań autoprezentacyjnych:
Możemy mówić o autoprezentacji w sytuacjach formalnych (np. odpowiedź przed klasą, egzamin) oraz nieformalnych (gdy chcemy wywrzeć wrażenie w kontakcie z innymi).
Dziś skupimy się przede wszystkim na sytuacjach formalnych.
Motywacja autoprezentacyjna:
Od nasilenia motywacji autoprezentacyjnej zależy stopień kontroli wywieranego wrażenia, czyli im bardziej nam zależy, by wywrzeć określone wrażenie, tym bardziej staramy się je kontrolować.
Ćwiczenie 1
W parach: Co rozumiemy przez określenie, że ktoś „dobrze wypadł” w sytuacji oceny? (nie uściślamy, czy chodzi o ocenę formalną (egzamin) czy nieformalną – np. pierwsze spotkanie z nową osobą, grupą) (czas ok. 5 min).
Pary prezentują swoje przemyślenia.
Najczęstsze wnioski dotyczące stwierdzenia „dobrze wypaść” to: osiągnąć swój cel, spełnić oczekiwania innych.
Ćwiczenie 2
Materiały: 2 duże kartki, 2 mazaki różnych kolorów, magnesy, taśma klejąca lub pinezki.
Dwie grupy: Wyobraźcie sobie, że jesteście członkami komisji oceniającej pracowników. Na co zwracalibyście uwagę oceniając prezentację pracownika?
Proszę czytelnie wypisać na dużych kartkach swoje spostrzeżenia. Następnie kartki nalepić obok siebie.
Po pracy grup następuje przedstawienie i porównanie efektów dyskusji grupowych.
Podsumowanie dyskusji.
Sposób prezentacji
Ocena w dużej mierze zależy nie tylko od faktycznie posiadanych kompetencji, ale też sposobu prezentacji. Ważny jest:
– kontakt wzrokowy z osobą, do której mówimy (mówienie „do okna” bądź „do własnych butów” robi wrażenie mniejszej kompetencji niż zwracanie się wprost do osoby oceniającej),
– prosto trzymana głowa (nie – opuszczona i nie – „zadarta”),
– wyprostowana, stabilna postawa (daje wrażenie pewności siebie),
– postawa otwarta (nieskrzyżowane ręce i nogi) – postawa zamknięta daje wrażenie negatywnego nastawienia: chęci obrony przed publiką,
– właściwy dystans (odległość) do rozmówcy (np. siadanie za blisko komisji może być uznane jako zbytnią pewność siebie, a siadanie w dużej odległości jako wyraz negatywnych uczuć: lęku bądź agresji),
– strój, fryzura, makijaż; schludność.
W sytuacji oceny kompetencji szczególnie zaznaczają się dwa style autoprezentacji:
Pytanie 3: Dlaczego niektórym trudno jest mówić o swoich pozytywnych stronach? (ogólna dyskusja)
Podsumowanie dyskusji.
Skromnie czy z podkreślaniem swoich zalet?
Złożone badania eksperymentalne wykazały, że:
Ćwiczenie 3
Materiały: małe kolorowe karteczki
Każdy wypisuje 3 swoje najważniejsze pozytywne cechy jako ucznia (mogą być opisowe) i układa hierarchicznie.
W parach – osoby mówią sobie wzajemnie wymienione cechy pozytywne, najpierw jedna, potem druga osoba. Mówiąc głośno, powoli i wyraźnie utrzymują kontakt wzrokowy z partnerem z pary.
Czy to sprawiało trudność?
Podsumowanie ćwiczenia.
W sytuacji publicznego mówienia o swoich mocnych stronach może pojawić się zakłopotanie i napięcie.
Jest wiele porad, jak radzić sobie z obawą przed publiczną prezentacją. Oto jedne z istotniejszych:
Zakończenie warsztatu
Autoprezentacja jest zagadnieniem bardzo złożonym. Dobrze jest mieć świadomość naszych zachowań autoprezentacyjnych, ponieważ od nich często zależy nasze powodzenie w sytuacjach szkolnych i prywatnych. Mamy duże możliwości kształtowania umiejętności prezentacji siebie, ważne jest tylko, czy zechcemy je rozwijać.
Pytanie na zakończenie: Co dla Ciebie było istotne na warsztacie? (warto poświęcić na tę część chociaż 5 min).
Wnioski
Autorka jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Instytutu Psychologii UMCS w Lublinie, specjalistą w zakresie psychologii klinicznej i społecznej, praktykiem w zakresie badań młodzieży szkolnej oraz prowadzenia zajęć warsztatowych.